NEN2767 Conditiemetingen bij 4 tunnels | A-Quin Inspecties

In het kader van de transitieperiode van het onderhoudscontract van Rijkswaterstaat, voerde A-Quin in opdracht van Engie Infra & Mobility B.V. conditiemetingen uit bij vier tunnels in midden- en noord Nederland: de Leidsche Rijntunnel, Zeeburgertunnel, Wijkertunnel en Schipholtunnel.

Transitie onderhoudscontract Rijkswaterstaat

De conditie van de tunnels wordt door A-Quin onderzocht in het kader van de transitieperiode van het onderhoudscontract van Rijkswaterstaat. Bij een transitieperiode worden de kunstwerken door Rijkswaterstaat opnieuw in de markt gezet en kunnen aannemers opnieuw intekenen op het onderhoudscontract. Voordat dit gebeurt, worden de kunstwerken eerst opnieuw gekeurd.

Elektrotechnische- & werktuigbouwkundige inspectie

Tijdens het project voerde de inspecteurs van A-Quin onderzoek uit volgens de NEN2767 Conditiemetingen. Het betreft enerzijds een elektrotechnische inspectie van onder andere openbare verlichting, stoplichten en camera’s en anderzijds een werktuigbouwkundige inspectie van bijvoorbeeld de pompinstallaties, calamiteitenapparatuur en verplaatsbare objecten. In de rapporten van deze tunnels is de conditie van de volgende onderdelen aangegeven:

  • Aarding- en bliksembeveiligingsinstallatie
  • Afsluitboominstallatie
  • Bedienings- en besturingsinstallatie
  • Binnen- en objectverlichting en openbare verlichting
  • Inbraakbeveiligingsinstallatie
  • Kabeldraaginstallatie
  • Laagspanningsinstallatie
  • Lift-installatie
  • Noodstroominstallatie
  • Pompinstallatie
  • Radarinstallatie
  • Telefoon-, omroep- en intercominstallatie
  • Transmissie-installatie
  • Ventilatie-installatie
  • Verkeersdetectie installatie
  • Verkeersregelinstallatie (VRI)
  • Verplaatsbare vangrail installatie (VEVA)
  • Vluchtweginstallatie
  • Wegkantsysteem

Nachtelijke inspecties

Bij het onderzoeken van de tunnels hebben ook een aantal nachtelijke inspecties plaatsgevonden. Wanneer tunnelbuizen moeten worden afgesloten voor inspectie, gebeurt dit veelal ’s nachts. Dit is nodig wanneer de inspecteur in de tunnelbuis moet werken. Dit is waar onder andere de kasten voor de hulpposten hangen (calamiteiten) en waar de omroepinstallatie, openbare verlichting, ventilatie en de pompinstallatie wordt onderzocht. Tunnels zijn voorzien van een pompinstallatie om het overtollige regenwater af te voeren.

Leidsche Rijntunnel

De Leidsche Rijntunnel is een landtunnel bij de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. De tunnel bevindt zich in de snelweg A2 en bestaat uit 4 tunnelbuizen. De tunnel werd in 2012 in gebruik genomen en is 1,6 kilometer lang, 4,8 meter hoog en 80 meter breed. Jaarlijks rijden er zo’n 67,5 miljoen voertuigen door de tunnel. Om de conditie van de tunnel in kaart te brengen, voerde A-Quin inspecties uit volgens de NEN2767. Inspectie, rapportage en oplevering van de Leidsche Rijntunnel vond plaats in januari en februari 2021.

Afbeelding: Leidse Rijntunnel, A2 bij Utrecht

Afbeelding: Vluchtdeur Leidsche Rijntunnel

Zeeburgertunnel

De Zeeburgertunnel bevindt zich in de snelweg A10 aan de oostkant van Amsterdam en gaat onder rivier het Buiten-IJ door. De tunnel is sinds 1990 in gebruik en bestaat uit twee buizen met elk drie rijstroken en een middentunnelkanaal als vluchtroute in het geval van calamiteiten. Dagelijks rijden er zo’n 130.000 voertuigen door de tunnel. Om de conditie van de tunnel in kaart te brengen, voerde A-Quin inspecties uit volgens de NEN2767. Inspectie, rapportage en oplevering van de Zeeburgertunnel vond plaats in februari en maart 2021.

Afbeelding: Zeeburgertunnel van bovenaf

Afbeelding: Ventilatiesysteem Zeeburgertunnel

Afbeelding: Noodstroomgenerator Zeeburgertunnel

Wijkertunnel

De Wijkertunnel ligt in de snelweg A9 in de gemeente Beverwijk, Noord-Holland. De tunnel gaat onder het Noordzeekanaal door en vormt zo een verbinding tussen Amsterdam en Alkmaar. De Wijkertunnel is sinds 1996 open voor verkeer, is 685 meter lang en bestaat uit twee tunnelbuizen met elk twee rijstroken. Er rijden dagelijks 70.000 voertuigen door de tunnel. Om de conditie van de tunnel in kaart te brengen, voerde A-Quin inspecties uit volgens de NEN2767. Inspectie, rapportage en oplevering van de Wijkertunnel vond plaats in februari en maart 2021.

Afbeelding: Wijkertunnel van bovenaf

Afbeelding: Openbare verlichting Wijkertunnel

Afbeelding: Kabeldraagconstructie Wijkertunnel

Schipholtunnel

De Schipholtunnel is een landtunnel en ligt in de snelweg A4. Zoals de naam doet vermoeden, ligt de tunnel bij Schiphol in de gemeente Haarlemmermeer. De Schipholtunnel loopt onder de Buitenveldertbaan van de luchthaven door. Er taxiën dan ook regelmatig vliegtuigen over de tunnel heen. De Schipholtunnel is 650 meter lang en is met 103 meter breedte de breedste tunnel van Nederland. Dagelijks maken ruim 170.000 voertuigen gebruik van de tunnel. Om de conditie van de tunnel in kaart te brengen, voerde A-Quin inspecties uit volgens de NEN2767. Inspectie, rapportage en oplevering van de Schipholtunnel vond plaats in maart en april 2021.

Afbeelding: Schipholtunnel, bron: M.M.Minderhoud

Conditiemeting laten uitvoeren volgens de NEN2767? | A-Quin helpt

Sinds het ontstaan van de NEN2767 norm, zijn we nauw betrokken bij de totstandkoming en ontwikkeling van deze richtlijn. We zijn dus niet alleen uitstekend op de hoogte van de meest actuele ontwikkelingen van de richtlijn, maar zijn ook op de hoogte van op handen zijnde veranderingen.

Als inspectie- en adviesbureau zijn we onafhankelijk. Onze inspecteurs beschikken over specialistische kennis en ervaring waarmee ze u kunnen voorzien van waardevolle inzichten en bruikbaar advies.

We staan u graag bij met advies en inspecties om de veiligheid en het goed functioneren van uw object te waarborgen. In een persoonlijk gesprek maken we graag kennis en kijken we gezamenlijk hoe we u van dienst kunnen zijn. Bel ons op 0184 – 41 07 12 of stel uw vraag via ons contactformulier.