De gevaren van roest in gewapend beton | Beheer & Onderhoud

In ons natte klimaat komt betonrot regelmatig voor. Wat zijn de gevolgen en gevaren van roest in gewapend beton? Lees er hier meer over.

Net als veel andere landen, kan Nederland niet overal zware buien goed opvangen. Hoeveel overlast en schade hevige buien veroorzaken, is afhankelijk van de plek waar ze plaatsvinden. In een natuurgebied heeft een extreme regenbui minder impact dan in het centrum van een grote stad of op onze wegen. Maar wat is precies de impact van regen op bouw- en kunstwerken zoals bruggen en aquaducten? Of nog specifieker: wat is de invloed van water op beton?

Wat is betonrot?

Betonrot is bepaalde schade aan beton, die na verloop van tijd kan ontstaan. Het beton gaat als het ware ‘rotten’. De meest voorkomende oorzaak van betonrot is het verroesten van de wapening in gewapend beton.

Afbeelding: Slechte hemelwaterafvoer; een van de veroorzakers van betonrot, foto gemaakt door inspecteur A-Quin

Het is van belang betonrot tijdig te signaleren en de nodige herstelwerkzaamheden aan het aangetaste bouwdeel uit te laten voeren. Zo worden risico’s ingeperkt en wordt de veiligheid van het object gewaarborgd. Lees hier meer over de gevaren en gevolgen van betonrot.

Roest in gewapend beton

Wanneer CO2 in de poriën van het beton binnendringt, daalt de pH en wordt het beton zuurder. Hierdoor kan de bewapening in het beton gaan roesten. Dit proces wordt carbonatatie genoemd.

Gewapend beton kan in theorie gemakkelijk honderd jaar meegaan. Maar dit kan alleen wanneer het beton goed is samengesteld, gestort en na behandeld. Om roest in gewapend beton te voorkomen, is het belangrijk dat de stalen wapening volledig en ruimschoots bedekt is met beton. Uitgehard beton heeft een relatief hoge pH-waarde (tussen 12 en 14) en dus een lage zuurtegraad. Dit voorkomt dat de wapening in aanraking kan komen met vocht en kan gaan roesten.

Afbeelding: Stalen wapening van beton

Het verwoestende effect van strooizout op gewapend beton

Vooral strooizout is een boosdoener in het veroorzaken van roest in gewapend beton. Opgelost in water dringt het strooizout snel diep het beton binnen en trekt daar vervolgens meer water aan. Zeker wanneer de wapening bedekt is met een dunne laag beton, is betonrot onvermijdelijk. “De betonnen overspanningen uit de jaren 60 en 70 zijn daar niet op ontworpen”, aldus Rob Polder, hoogleraar materiaalkunde aan TU Delft en onderzoeker bij TNO (bron: RD).

Afbeelding: Roestende bewapening in beton

Betonrot bij bruggen & viaducten

Betonrot is een veelvoorkomend probleem bij bruggen en viaducten. Tijdens civiele inspecties komen de inspecteurs van A-Quin dit probleem regelmatig tegen.

Ruim de helft van de overspanningen in Nederland, werd gebouwd in de jaren 60 en 70. In die tijd was er nog weinig bekend over de verwoestende effecten van strooizout op beton. Bovendien was de verkeersdrukte, en dus de belasting op het beton, lager dan nu. Hoewel de overspanningen in die tijd ontworpen zijn om lange tijd mee te gaan, zijn dus een aantal belastende factoren niet meegenomen in de berekening.

Afbeelding: Corrosie viaduct, foto gemaakt door inspecteur A-Quin

De vele bruggen en viaducten uit de jaren 60 en 70 veroorzaken nu een reparatiegolf. Veel betonnen overspanningen moeten nu, of in de komende jaren, worden aangepakt om de constructieve veiligheid te waarborgen. Hierbij is de eerste stap het laten inspecteren van de overspanning. Op basis van de bevindingen uit het inspectierapport kan vervolgens een plan van aanpak worden opgesteld voor herstelwerkzaamheden.

Gevolgen van roest in gewapend beton

Roest in gewapend beton, ofwel betonrot, kan gevaarlijke consequenties hebben. De stevigheid en betrouwbaarheid van het aangetaste bouwdeel neemt af. Dit heeft uiteraard een negatieve invloed op de constructieve veiligheid van het object. Het tijdig signaleren en repareren van betonrot is dus ontzettend van belang. Zeker wanneer het een object betreft dat (veelvuldig) gebruikt wordt door personen, zoals een brug of viaduct.

De eerste stap om betonrot (preventief) te kunnen bestrijden, is het periodiek laten onderzoeken van uw object. Tijdens een civiele inspectie worden verschillende zaken getoetst, waaronder de gezondheid van het beton. A-Quin is u hier graag mee van dienst.

Afbeelding: Civiele inspectie van brug door A-Quin

De conditie van uw object in kaart brengen? | A-Quin helpt

Als inspectie- en adviesbureau zijn we onafhankelijk. Onze inspecteurs beschikken over specialistische kennis en ervaring waarmee ze u kunnen voorzien van waardevolle inzichten en bruikbaar advies.

We staan u graag bij met advies en inspecties om de veiligheid en het goed functioneren van uw object te waarborgen. In een persoonlijk gesprek maken we graag kennis en kijken we gezamenlijk hoe we u van dienst kunnen zijn. Bel ons op 0184 – 41 07 12 of stel uw vraag via ons contactformulier.